3ژانویه 2022 - یک مطالعه جدید توسط محققان مؤسسه ی قلب و دیابت Baker و دانشگاه موناش، به ارائه ی اطلاعات مهم برای درمان و جلوگیری از حوادث جدی مانند حمله قلبی یا مرگ در بیماران دیابتی در معرض خطر بالای حوادث قلبی عروقی کمک کرد.

ارتباطات واضحی بین بیماری دیابت و بیماریهای قلبی عروقی اثبات شده است، مطالعه اخیر برای اولین بار، پتانسیل داروی داپاگلیفلوزین -از گروه دارویی مهارکننده هایSGLT2 -، را برای تثبیت پلاک آسیب پذیر در بیماران دیابتی، برای جلوگیری از پارگی پلاک و حمله ی قلبی نشان داد.

نتایج این مطالعه در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد.

این مطالعه ی پیش بالینی، که توسط دکتر یونگ-چی چن از موسسه بیکر و پروفسور کارلهاینز پیتر و پروفسور کارین جاندلیت-دام از دانشگاه موناش رهبری شد، دلایل منطقی بیشتری برای تجویز داپاگلیفلوزین توسط متخصصان بهداشتی از جمله پزشکان عمومی، متخصصان غدد و قلب و عروق ارائه نمود.

نکته مهم این است که این مقاله یک مقاله ی اثبات مفهومی برای آزمایش قابلیت این دارو و سایر داروهای ضد دیابت، در تثبیت پلاک است.

پروفسور پیتر که متخصص قلب و عروق و متخصص در درمان بیماران مبتلا به حملات قلبی است، می‌گوید: اثرات داپاگلیفلوزین بر پایداری پلاک، که در این مطالعه نشان داده شد، می‌تواند حداقل تا حدی کاهش حوادث قلبی عروقی را در بیماران دیابتی تحت درمان با این دارو توضیح دهد.

پروفسور Jandeleit-Dahm، که یک پزشک متخصص در درمان بیماران دیابتی است، اظهار کرد: دیابت به عنوان تسریع کننده ی تصلب شرایین (تجمع چربی در شریان) و افزایش بی ثباتی پلاک شناخته شده است که می تواند منجر به پارگی پلاک و حمله ی قلبی شود. به طوری که بیماری عروق کرونر تسریع شده در بیماران دیابتی، به علت اصلی مرگ و میر زودرس و افزایش عوارض در سراسر جهان تبدیل شده است.

با نیاز قابل توجه به اقدامات یا داروهایی برای جلوگیری از تسریع آترواسکلروز در افراد مبتلا به دیابت، و نیاز به شناسایی اهداف و استراتژی های درمانی جدید، مقاله ی اخیر در بحبوحه علاقه شدید جهانی به این دسته ی جدید از داروها ارائه شده است.

در حالی که مهارکننده‌هایSGLT2 ، به‌عنوان یک کلاس درمانی جدید برای کاهش قند خون ظهور کرده‌اند، چندین کارآزمایی بالینی اثربخشی مهارکننده‌های SGLT2 را در کاهش قند همراه با بهبود پیامدهای قلبی عروقی نشان داده‌اند.

پروفسور پیتر می گوید: با توجه به اینکه داروهای ضد دیابت خاصی به طور فزاینده به مجموعه داروهای استاندارد متخصصان قلب افزوده می شوند، مطالعه اخیر از پتانسیل مهارکننده های SGLT2 برای ایفای نقشی محوری در جلوگیری از بی ثباتی پلاک و حوادث قلبی عروقی، پشتیبانی بیشتری می کند.

پروفسور Jandeleit-Dahm و Peter می‌گویند: در حالی که آزمایشات بالینی بیشتری برای بررسی اثربخشی این دارو در رابطه با پایداری پلاک مورد نیاز است، این نتایج بسیار امیدوارکننده‌، بر مزایای قلبی عروقی این دارو فراتر از کنترل قند خون، تاکید می کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-01-treatment-heart-diabetic-patients.html